Brandy Design
  • Case studies
  • Portfolio
  • O nas
  • Fundacja BrandyLab

Wahapahapa

Fikcyjna autentyczność czyli jak sprzedać orzeszki nerkowca w Tanzanii?

Wahapahapa

CASE STUDY WAHAPAHAPA

W ramach projektu Polska Pomoc i na zaproszenie Fundacji Kultury Świata, jako Brandy Design i Fundacja BrandyLab wsparliśmy w zakresie wzornictwa i brandingu koncept marki orzeszków nerkowca w Tanzanii.

TŁO

TŁO

Tanzania jest szybko rozwijającą się gospodarką z najwyższym rocznym wzrostem PKB w Afryce Wschodniej utrzymującym się na poziomie 7% i PKB okło 56,66 miliarda dolarów. Zajmuje tym samym drugie miejsce w rankingu miernika dochodu narodowego w regionie Wielkich Jezior i jest w pierwszej dwudziestce najszybciej rozwijających się gospodarek świata.

Jest też Tanzania wciąż jednym z najbiedniejszych krajów. Gospodarka w dużym stopniu opiera się na rolnictwie, które stanowi ¼ wartości PKB kraju, 85% eksportu i zapewnia pracę połowie zatrudnionych pracowników.

W ostatnich latach w Tanzanii zbierano rocznie ok. 126 tys. ton orzechów nerkowca. Po trzcinie cukrowej i bawełnie jest to trzeci najczęściej zbierany produkt rolny. W wielu manufakturach każdy orzeszek wciąż jest rozłupywany ręcznie, co sprawia, że produkcja nerkowców jest trudna i żmudna a jednak półki sklepów, i tych ekskluzywnych w stolicy i mniejszych, we wsiach sporadycznie zasilanych prądem, pełne są różnych opakowań tych produktów. Dla tubylców ceny są za wysokie a produkt zbyt łatwo dostępny bez pośrednictwa handlu a turystów wciąż jest zbyt niewielu, zwłaszcza w mniej popularnych miejscach niż Serengeti czy Zanzibar.

WYZWANIE

WYZWANIE

Gdy do Brandy Design zgłosiła się Fundacja Kultury Świata z pasjonującym zadaniem stworzenia marki eksportowej orzeszków dla prowadzonej przez Polkę firmy z Tanzanii wiedzieliśmy, że to arcytrudne wyzwanie, choćby z racji nieznanych realiów rynkowych oraz, że strategia marketingowa będzie wymagała dogłębnego przemyślenia. Właśnie dla takich między innymi celów powołaliśmy do życia Fundację BrandyLab.

Pomysłem jaki pojawił się już w trakcie analizy rynku i rozmów z klientem było inne od pierwotnie zakładanego pozycjonowanie marki. Z racji kosztów i problemów technicznych odrzuciliśmy koncepcję produktu eksportowego a marka została pozycjonowana jako nowoczesny lokalny produkt turystyczny z silnym ładunkiem emocjonalnym opartym na szczerości i wiarygodności.

REALIZACJA

REALIZACJA

Pracę zaczęliśmy od nazwy, która miała być zarówno dobrze przyjętą przez Tanzanii jak i budować wiarygodność poza nią. Po długich poszukiwaniach słownikowych i konsultacjach ze specjalistami od swahili wybór nasz padł na słowo wa hapa, które oznacza tutaj, tuż za rogiem a w wersji wa hapa hapa - stąd. Brzmiała ona dobrze i była odbierana pozytywnie nie tylko w swahili ale także w polskim i angielskim, miała ładunek egzotyki a zarazem przez swoją dźwięczność i rytmiczność, łatwo wpadała w ucho i w pamięć.

Kolejnym krokiem było zaprojektowanie prostego, jednokolorowego logo, możliwego do skutecznej aplikacji w najtrudniejszych warunkach jak plandeka land rovera czy szary karton zbiorczy. Autorce logotypu Zofii Roguli udało się zawrzeć w znaku także drabinę i roślinność, które to elementy kojarzą się ze zbiorem orzechów nerkowca. Ich użycie a także sam dobór charakteru kroju liter miały sugerować ręczną robotę, gdyż naszym celem była sytuacja, którą najlepiej można określić paradoksem, „fikcyjna autentyczność”- stworzenie wrażenia tradycyjnej lokalnej marki z nowoczesnym etosem.

REALIZACJA

REALIZACJA

Temu celowi podporządkowane były także inne elementy jak układ kompozycyjny z logo na środku, użycie jako opakowania prostej, beżowej strunowej torebki oraz dobór kolorów i znaków, na etykiecie, jak np użycie banderoli sugerującej akcyzę lub certyfikat lokalnych władz. Całość miała za zadanie uniknięcia efektu typowego produktu turystycznego a w zamian za to stworzenie wrażenia marki lokalnej istniejącej nieomal od czasów kolonialnych. W rzeczywistości marki orzeszków nerkowca obecne na pólkach sklepów w Dar Es Salam wyglądają zupełnie inaczej i starają się przypominać przeciętne produkty europejskie.

POZYCJONOWANIE

POZYCJONOWANIE

Jednak istotą strategii i faktycznym wyróżnikiem marki, było pokazanie, że za tym produktem stoją konkretni rolnicy a właściwie rolnicze spółdzielnie czy też kooperatywy. Zostały ona wskazane i wymienione na opakowaniu. Dodaliśmy też komunikat, że część z dochodu jest przeznaczona na wsparcie lokalnego rolnictwa. Daliśmy tym samym marce Wa hapa hapa tożsamość, wyjątkowość i autentyczność nie komunikowane przez żadnego innego tanzańskiego producenta. Całości dopełniał claim „Tanzania treasure”, który zawłaszczył niejako „tanzańskość”naszych orzeszków czego nikt inny nie odważył się zakomunikować.

Również w formie sprzedaży marka stałą się pionierem na rynku. Skupienie się na niszy jaką jest produkt turystyczny umieszczony w niezliczonych hotelach, hotelikach, kawiarniach i restauracjach Zazibaru, Aruszy czy Dar Es Salam a także lokalne warunki transportu i aktyczny brak kanałów dystrybucyjnych wymusiło na nas zmniejszenie formatu torebki do 60 gramowej i zaprojektowanie specjalnych displayów, będących opakowaniem zbiorczym i dystrybutorem produktu w jednym. Rozwiązanie to, popularne w handlu w Europie, na tamtejszym rynku prawie nie występujące, dawało szansę na stosunkowo znaczną kontrolę producenta nad kształtem i sposobem ekspozycji produktu.

EPILOG

EPILOG

Za wcześnie jeszcze by wyrokować czy marka odniesie finansowy sukces. Prace zostały zakończone w kwietniu 2020. To zależy od wielu czynników, z których koronavirus jest tylko jednym z mniej przewidywalnych, niemniej, partnerzy projektu i członkowie zespołu projektowego Fundacji BrandyLab, są przekonani, że naszą pracą zwiększyliśmy jej szanse na zaistnienie na rynku.

Więcej informacji na http://www.kulturyswiata.org/co-robimy/projekty-biezace/rozwoj-sektora-przetworstwa-orzechow-nerkowca-w-dystrykcie-mkuranga---kontynuacja-

 

dr Maciej Konopka

#fundacjabrandylab #madeinpoland #branding #packaging #wahapahapa

EPILOG

Przejdź do projektu w Portfolio przejdź
Day Up
Następne Case Study: Day Up
Wojska Polskiego 3 / 4 Warszawa recepcja@brandy.pl

© Brandy 2025

Brandy Design
  • Case studies
  • Portfolio
  • O nas
  • Fundacja BrandyLab