Polska jest jednym z największych producentów i eksporterów jabłek na świecie. Pomimo tego cydr, inaczej jabłecznik (fr. cidre, ang. cider) napój alkoholowy powstały z przefermentowanego, niedoprawianego cukrem soku z dojrzałych jabłek o zawartości alkoholu od 1,2– 8,5% był w Polsce, jeszcze w 2012 roku całkowicie niszowym produktem.
Gdy w 2010 roku badaliśmy w Millward Brown na potrzeby Ambra S.A koncept lekkiego wina owocowego bliskiego francuskim inspiracjom o nazwie Jou Jou, zapytaliśmy też o cydr. Z odpowiedzi wynikało, że cydr z niczym się nie kojarzył lub kojarzył się wręcz źle, z tanim winem, “jabolem” a francuskie lub angielskie inklinacje były zupełnie nieczytelne, rytuały picia cydru, co oczywiste, również. W 2010 roku przeciętny Polak nie znał cydru.
Ważnym, ale nie jedynym powodem takiego stanu rzeczy, był fakt, że do 2012 roku zbyt wysoka akcyza na produkcję cydru blokowała i odstraszała inwestorów. Zapewne wynikało to także z przekonania o dominującym, tradycyjnym stylu konsumpcji alkoholi raczej słodkich i raczej mocnych. Ten powszechnie panujący stereotyp, wobec rządowej zapowiedzi obniżenia akcyzy, nie przeszkodził w uruchomieniu prac wielu, zainteresowanych wejściem na rynek cydru podmiotów.
Właściciele marki Cydr Lubelski musieli zatem działać mądrze aby odnieść sukces, nie mogli bowiem konkurować budżetem ani dystrybucją z browarami. Ambra wspólnie z Brandy Design przeprowadziła nowe analizy, z których wynikły istotne czynniki mogące wspierać pojawienie się nowego produktu.
1. Lokalny patriotyzm: rosnące zainteresowanie lokalną produkcją, regionalizmem, a co za tym idzie większa świadomość pochodzenia produktu; Dla młodych Polaków istotne stały się jakość i wyróżnialność
2. Zmiana świadomości konsumenta - zmiana Polski: Efekt reemigracji i otwarcia granic, Produkt taki jak cydr, przestał być egzotycznym wynalazkiem „żabojadów” czy „angoli” a stał się normalnie pitym napojem. Wiąże się to z następnym punktem
3. Zmiany preferencji spożycia alkoholi i rytuałów spędzania czasu wolnego Dotyczy to nie tylko konieczności bycia sprawnym następnego dnia w pracy ale picia wspólnego napoju kobiet i mężczyzn.
4. Rozwój piw regionalnych na polskim rynku jako alternatywa dla koncernowych browarów, zainteresowanie wśród konsumentów nowościami alkoholowymi w tym cydrem jako naturalną alternatywą dla piwa i wina. Powstał więc nowy brief dla naszej agencji brandingowej: