Brandy Design
  • Case studies
  • Portfolio
  • O nas
  • Fundacja BrandyLab

Cydr Lubelski

Branding i Opakowania

Cydr Lubelski

Polska jest jednym z największych producentów i eksporterów jabłek na świecie. Pomimo tego cydr, inaczej jabłecznik (fr. cidre, ang. cider) napój alkoholowy powstały z przefermentowanego, niedoprawianego cukrem soku z dojrzałych jabłek o zawartości alkoholu od 1,2– 8,5% był w Polsce, jeszcze w 2012 roku całkowicie niszowym produktem.
Gdy w 2010 roku badaliśmy w Millward Brown na potrzeby Ambra S.A koncept lekkiego wina owocowego bliskiego francuskim inspiracjom o nazwie Jou Jou, zapytaliśmy też o cydr. Z odpowiedzi wynikało, że cydr z niczym się nie kojarzył lub kojarzył się wręcz źle, z tanim winem, “jabolem” a francuskie lub angielskie inklinacje były zupełnie nieczytelne, rytuały picia cydru, co oczywiste, również. W 2010 roku przeciętny Polak nie znał cydru.


Ważnym, ale nie jedynym powodem takiego stanu rzeczy, był fakt, że do 2012 roku zbyt wysoka akcyza na produkcję cydru blokowała i odstraszała inwestorów. Zapewne wynikało to także z przekonania o dominującym, tradycyjnym stylu konsumpcji alkoholi raczej słodkich i raczej mocnych. Ten powszechnie panujący stereotyp, wobec rządowej zapowiedzi obniżenia akcyzy, nie przeszkodził w uruchomieniu prac wielu, zainteresowanych wejściem na rynek cydru podmiotów.

 

Właściciele marki Cydr Lubelski musieli zatem działać mądrze aby odnieść sukces, nie mogli bowiem konkurować budżetem ani dystrybucją z browarami. Ambra wspólnie z Brandy Design przeprowadziła nowe analizy, z których wynikły istotne czynniki mogące wspierać pojawienie się nowego produktu.
1. Lokalny patriotyzm: rosnące zainteresowanie lokalną produkcją, regionalizmem, a co za tym idzie większa świadomość pochodzenia produktu; Dla młodych Polaków istotne stały się jakość i wyróżnialność
2. Zmiana świadomości konsumenta - zmiana Polski: Efekt reemigracji i otwarcia granic, Produkt taki jak cydr, przestał być egzotycznym wynalazkiem „żabojadów” czy „angoli” a stał się normalnie pitym napojem. Wiąże się to z następnym punktem
3. Zmiany preferencji spożycia alkoholi i rytuałów spędzania czasu wolnego Dotyczy to nie tylko konieczności bycia sprawnym następnego dnia w pracy ale picia wspólnego napoju kobiet i mężczyzn.
4. Rozwój piw regionalnych na polskim rynku jako alternatywa dla koncernowych browarów, zainteresowanie wśród konsumentów nowościami alkoholowymi w tym cydrem jako naturalną alternatywą dla piwa i wina. Powstał więc nowy brief dla naszej agencji brandingowej:

 

Koncepty

Wprowadzenie marki, która wyrazi to wszystko formą, która nie kopiuje zachodnich wzorców (brytyjskich i francuskich) o lokalnym charakterze i dostosowanej do polskich gustów. Po wielomiesięcznej pracy i odrzuceniu setek projektów udało się wraz klientem sformułować do dalszych badań konsumenckich następujące 3 koncepty:

1. Liczy się jakość i kompetencja - projekt bardzo spokojny, elegancki, odwołujący się do międzynarodowej tradycji etykiet winiarskich. W tej propozycji postawiono na jakość i nawiązanie do alkoholi z wyższej półki, by stworzyć poczucie szlachetności nowegonapoju. Nazwaliśmy go Antonik.

2. Nasz regionalny - projekt odwołujący się do tradycji raczejpolskiej, lokalnej, dworkowej. Kultywowanej raczej w nalewkach lub innych mocnych alkoholach. Tradycja łączona z lokalnością. Nazewnictwo miało również wskazywać miało regionalność wyrobu, a także odwoływać się do manufaktury. Nazwaliśmy go Krasny Dwór lub w drugiej, bardziej nowoczesnej odmianie Kraśniak.

3. No to cydr! - projekt minimalistyczny, nowoczesny, lekki. Propozycja łącząca nowoczesność, lokalność i minimalizm z obietnicą orzeźwienia, dająca autentyczne poczucie nowościna półce i nie odwołująca się do żadnej konwencji ikonograficznej dotychczas funkcjonującej w świecie alkoholi w Polsce. Do badań daliśmy mu zaskakującą nazwę Zimna Rosa.

Wyniki Badań

Wyniki Badań

Wyniki drugich badań fokusowych były jednoznaczne. Wręcz entuzjastycznie został przyjęty koncept No to cydr! gdyż najlepiej odpowiadał na problem braku cydru w polskiej tradycji, Po prostu niczego nie udawał i do niczego się nie odwoływał. Był też najlepiej postrzegany przez kobiety i mężczyzn jako projekt oryginalny, wyróżniający się na półce, dający obietnicę orzeźwienia, i nie udający zagranicznego produktu. W następnym kroku wymyśliliśmy nazwę, która akcentowała lokalność i anektowała całą kategorię. Tak powstał CYDR LUBELSKI

Sukces

Sukces

Na początku tylko w litrowych, zielonych butelkach. Był wtedy autentyczną nowością, prawdziwą odpowiedzią na zapotrzebowanie na nowoczesne polskie produkty.
W krótkim czasie zajął 50% rynku, stając do konkurencji z 9 innymi wprowadzonymi równolegle markami. Tylko w 2014 tylko w pierwszej połowie roku sprzedaż cydru była dwukrotnie wyższa niż w całym 2013 a w końcu 2014 mial już ponad 56 procent tego wciąż rosnącego rynku. Wartość rynku Cydru w 2015/ 2016 wynosiła 113 mln PLN, z czego Cydr Lubelski wciąż posiadał 53% tego rynku.


Przejdź do projektu w Portfolio przejdź
Opakowanie dla Single Malt J.A.Baczewski
Następne Case Study: Opakowanie dla Single Malt J.A.Baczewski
Wojska Polskiego 3 / 4 Warszawa recepcja@brandy.pl

© Brandy 2025

Brandy Design
  • Case studies
  • Portfolio
  • O nas
  • Fundacja BrandyLab